We horen het de laatste tijd steeds vaker: jonge medewerkers die plots beslissen om zelf ontslag te nemen. Soms zelfs zonder perspectief op een volgende job. Omdat ze voor zichzelf hebben uitgemaakt: dit is niet de werkomgeving waarin ik gelukkig word.
En daar sta je dan als werkgever en leidinggevende. Je had dit écht niet zien aankomen. Hoe kan dit nu ? De relatie zat toch goed en het werk was volgens verwachting. Waar liep het fout en vooral: hoe kan ik dit in de toekomst vermijden ? Want talenten zijn schaars en nieuwe medewerkers vinden en inwerken kost moeite, tijd en geld.
Niet iedereen denkt in zo een situatie aan een exitgesprek, laat staan aan een oplossingsgericht exitgesprek. En dat is nu net dé manier om er zowel voor de medewerker als voor de werkgever en leidinggevende inzichten, richting en energie uit te halen voor de toekomst.
Hoe je dat doet ? Hier onze 7 concrete tips.
Tip 1: organiseer het gesprek kort na de beslissing tot ontslag
Meteen na de mededeling verandert de sfeer. Bij de werknemer is er vooral opluchting, bij de werkgever eerder ongemak. Omdat er nog een opzeggingsperiode volgt en de focus dan ook op het werk moet blijven, hebben jullie er allebei belang aan om dit verder uit te klaren. Stel dus aan de medewerker voor om zo snel mogelijk een exitgesprek te houden.
Tip 2: schakel een externe, oplossingsgerichte gesprekspartner in
Een externe persoon stapt neutraal in een exitgesprek. Het geeft de medewerker bovendien de mogelijkheid om zonder remmingen alles op tafel te leggen. De werkgever krijgt nadien de kans om zo zijn blinde vlekken te leren kennen.
Tip 3: laat het aan de werknemer over om het gesprek te plannen
Het is de externe gesprekspartner die de medewerker contacteert, maar het is de medewerker die bepaalt wanneer het gesprek doorgaat. Dat geeft hem controle en kans om voor te bereiden door alles eerst op een rijtje te zetten.
Tip 4: organiseer het gesprek buiten de muren van het werk
Een neutrale plek is een veel betere keuze dan het bureau van de leidinggevende of een vergaderzaal in het bedrijf. Bij mooi weer kan het zelfs buiten of al wandelend.
Tip 5: laat het gesprek oplossingsgericht verlopen
Een oplossingsgericht gesprek focust op oplossingen, niet op problemen. Dit geeft aan de medewerker een gevoel van respect, nieuwe energie en een toekomstbeeld. Het zorgt ook voor concrete suggesties die het bedrijf vooruit kunnen helpen. Een spiegel op de cultuur en werking van jouw organisatie vanuit de beleving van de medewerker kan heel verrijkend zijn.
Tip 6: laat je inspireren door de debriefing van het gesprek
Een oplossingsgericht gesprek levert heel concrete tips op om in je bedrijfscultuur en -processen te overwegen. Bekijk ze met een open blik en maak keuzes die je bedrijf vooruit helpen. Steek ze in een actieplan.
Tip 7: koppel je actieplan naar de medewerker en het team terug
Onverwachte ontslagen hebben een impact op de cohesie in een team. Koppel met hen en de medewerker terug wat je uit het exitgesprek meeneemt naar de toekomst. En waardeer daarbij ook de medewerker die vertrekt, liefst met het hele team erbij.
Oplossingsgerichte gesprekspartner nodig voor een energie gevend en leerzaam exitgesprek ?
Ook dát doet f-use.
Met interesse gelezen? Danku om te delen!
Geschreven door Ann Dobbeni
Creatieve verbinder bij f-use
0 Comments