Mannen weten het zeker, vrouwen waarschijnlijk ook. In urinoirs zijn er vliegjes geprint, zodat mannen iets hebben om naar te mikken. En zo blijft de vloer iets langer proper.
Misschien niet de meest nette intro, maar wel de dagdagelijkse realiteit. En een mooi voorbeeld van hoe je aan te passen aan de doelgroep.
Nog vergelijkingen? Zelf gelezen in een Flair uitgave (bij de dokter uiteraard): wil je dat je man mee actief winkelt: geef hem dan een doel. Zeg wat je zoekt en wat de voorwaarden zijn, dan zal hij meewerken. Ik kan zeggen: voor mij klopt dat.
Maar wat zijn we hier nu mee? Mannen zijn resultaatgericht en vrouwen procesgericht. Boehoe, echt niks nieuws. Volledige boeken, artikels, grappen en verhalen zijn er op gebaseerd.
Maar past iemand dit toe in communicatie binnen het bedrijf? En zullen we dan nog rustig beginnen: je doelgroep voor een bepaalde communicatie zijn vooral vrouwen, pas je dan je stijl aan en werk je procesgerichter dan resultaatgerichter? Of omgekeerd wanneer het voornamelijk een mannelijke doelgroep is?
Didactische communicatie denkt in doelgroepen, persona, maar vooral: hoe bereik je effectief én efficiënt je publiek zodat ze stappen zetten tot actie (of is dit ook weer te mannelijk?).
Nico
Met interesse gelezen? Danku om te delen!
Geschreven door Nico
Doelgerichte structureerder
0 Comments