Select Page
Over weerstand en projectcommunicatie
Geplaatst op april 15, 2015
Door Ann Dobbeni

Nele, een gewaardeerde collega consultant, vertelde laatst dat ze een boeiend begeleidingstraject start bij een groot IT-bedrijf. Om projectleiders te leren omgaan met weerstand. Vanuit de observatie dat hun doelgroepen, medewerkers die te maken krijgen met nieuwe IT ontwikkelingen voor hun werk, daar meestal niet voor staan te springen. Althans, dat is hun observatie en het probleem waar ze dagelijks mee worstelen.

Dit verhaal geeft mij een dubbel gevoel. Het ene voelt goed: knap dat IT bedrijven dit oppikken en hun projectleiders hierin weerbaar willen maken. De andere kant voelt akelig: hoe kan het zo ver komen dat mensen weerstand uiten op het moment dat een nieuwe computerapplicatie hun werk komt ‘verstoren’. Want dat is dan de interpretatie die ik aan zo een verhaal geef: die mensen vinden het niet leuk dat er een nieuwe IT ontwikkeling op hen af komt.

Mijn projectleidershart begint dan te bloeden. Want hoe verzorgen die projectleiders de verankering van hun projectresultaat? Hoe betrekken zij hun eindgebruiker in hun ontwerp- en ontwikkelproces en hoe verzorgen ze hun projectcommunicatie? Volgens mij is het antwoord op beide vragen: veel te weinig.

Toevallig starten we vandaag met een traject bij een IT-afdeling van een groot bedrijf. Zij willen hun communicatie structureren en versterken: binnen en tussen hun verschillende teams en naar hun interne klanten toe (= projectcommunicatie) maar ook richting het management (= strategische communicatie) om hun imago te doen uitgroeien van louter uitvoerder tot een waardevolle interne partner.

Zij hoeven geen training in ‘omgaan met weerstand’ want zij betrekken hun klanten en eindgebruikers in hun projectwerk. Maar ze weten dat het voor hun knappe blauwe Insights koppen geen evidentie is om op een systematische manier de juiste projectinformatie te communiceren met elkaar en met hun klanten en eindgebruikers. Op dat vlak zijn er immers wel enkele frustraties. Dus investeren ze in een traject voor het hele team, waarbij we in cocreatie, vanuit de behoeftes en concrete ervaringen van uitstekende projectcommunicatie, passende communicatietools gaan (her)ontwerpen. Voor het geluk van hun klanten, hun eindgebruikers en hun medewerkers.

Fijn om te mogen werken voor zo een zorgzame organisatie.

Wat is dan je punt, vraagt Tommie? Wel, dat elk projectteam dat een project aanpakt met een effect op het werk van mensen, zorgzaam moet omspringen met zijn projectcommunicatie. Vooral voor en tijdens het project, want zo kun je weerstand voorkomen.

Met interesse gelezen? Danku om te delen!

Geschreven door Ann Dobbeni

Geschreven door Ann Dobbeni

Creatieve verbinder bij f-use

0 Comments

Met interesse gelezen?

Danku om te delen!