Onlangs was ik bij een personeelsdirecteur van een productiebedrijf. Zoals overal is ook daar het aandachtspunt: hoe ontwikkelen we de eerstelijnsleidinggevenden tot mensen die die rol helemaal opnemen. Van veredelde planners, over ploegbazen tot leidinggevenden die alles ten volle opnemen.
Het bedrijf nam al heel wat acties, met resultaat. De rol van de ploegleiders werd geherdefinieerd, ze kregen opleidingen rond communicatie en aansturingen, …
En nu komt er weer iets bij. Het bedrijf doet het zeer goed op technologisch vlak en procesverbetering; binnen haar groep is ze daarin een toonbeeld. Uiteraard betekent dit ook efficiëntiewinst en minder personeel. Ook al zijn daar afspraken rond en zal iedereen verder geholpen worden, toch leeft dit zeer hard. Want hoe praten medewerkers in de productiehal: “Zal mijn shift volgend jaar nog bestaan?”, “Zullen we nog de nacht mogen doen?”, “Blijft deze lijn nog wel draaien?”.
Het eerste niveau leidinggevenden heeft dan als extra taak om iedereen hierover te informeren: hoe verloopt het, wat zijn de volgende stappen, wat betekent dit concreet voor ons/jullie.
De informatie die ze daarvoor krijgen zijn de excel-bestanden die het management op bedrijfsniveau gebruikt. Dashboards en tabellen waar een directeur mee werkt. Niet eenvoudig, laat staan dat je ze kan vertalen naar de dagdagelijkse vragen waar de medewerkers mee zitten.
De leidinggevenden helpen om dat te lezen, maar zeker om het te vertalen naar de medewerkersvragen toe, daarvoor is een toolbox erg handig. De leidinggevende heeft een leidraad én concrete templates om mee aan de slag te gaan.
Met welk uiteindelijk doel? De medewerkers correct informeren, maar ook de leidinggevenden weer eens een stapje in hun nieuwe rol laten zetten.
Zo help f-use op verschillende niveau’s. Want communicatie is altijd lerend. Dat vinden wij toch.
Nico
Met interesse gelezen? Danku om te delen!
Geschreven door Nico
Doelgerichte structureerder
0 Comments