Select Page
Over trots en rode rokjes
Geplaatst op oktober 26, 2014
Door Ann Dobbeni

Aan een lange vergadertafel zitten 6 mannelijke professoren keurig op een rij . Om de beurt stellen ze vragen aan een jonge, pas afgestudeerde vrouw. Die heeft speciaal voor de gelegenheid haar eerste, nette rok gekocht. Een rode. Dit is haar allereerste sollicitatiegesprek. Ze heeft de juiste diploma’s op zak voor een didactische onderzoeksfunctie. Maar eigenlijk ziet ze haar kans klein. De concurrentie is groot, de werkloosheid immens. Zij is bovendien de enige kandidate die geen enkele band heeft met deze universiteit.

Maar dan komt er een vraag die ze niet verwacht:

“Wat is voor jou de sterkste kwaliteit van een lesgever ?”

Haar antwoord is doodeerlijk:

“Spreken met de woorden van de studenten.”

Ze geeft een voorbeeld: haar grootmoeder, die amper naar school is geweest, vroeg haar ooit: “Kind, waarover gaat dat nu, die studies ‘Biologie’ ?” Ze legt uit hoe ze in haar antwoord zorgvuldig aansluiting zocht bij wat haar grootmoeder kende. En dat ze trots was toen die een tijdje later in haar eigen woorden aan een andere oude dame precies kon navertellen wat ‘Biologie’ betekende. 
Wanneer ze een week later gebeld wordt met de mededeling dat zij de job heeft, blijkt net dát antwoord de juiste verbinding te hebben gemaakt met de jury.

Waarom ik mijn verhaal vertel ? Omdat het vandaag verleden tijd is dat het de bedrijven zijn die hun werknemers selecteren. Nu is het net andersom. Er is immers een overschot aan vacatures en dat wordt ieder jaar groter. The war on talent.

In 2015 zullen voor elke 100 medewerkers die op pensioen gaan, slechts 88 jongeren klaarstaan om hun job in te vullen. En binnen 5 jaar, in 2020, zijn dat er nog 78*. 20% van de arbeidsplaatsen blijven dan oningevuld. Daar waar vroeger de werkzoekenden hun best moesten doen om aansluiting te vinden bij hun (toekomstige) werkgever, zijn het nu de werkgevers die de aansluiting met hun (toekomstige) werknemers moeten bewijzen, en blijvend bewijzen. En dat is het werkterrein van f-use: uw verhalen vertalen in de taal van uw medewerkers. Zodat zij zich verbonden blijven voelen, maar ook anderen inspireren voor uw open vacatures.

En u ? U zal er trots naar kijken.

Ann

*Bron: Federaal Planbureau, FOD Economie – Algemene Directie Statistiek (Bewerking Steunpunt WSE)

Met interesse gelezen? Danku om te delen!

Geschreven door Ann Dobbeni

Geschreven door Ann Dobbeni

Creatieve verbinder bij f-use

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Met interesse gelezen?

Danku om te delen!