Select Page
Verandercommunicatie visualiseer, vertel, vertaal, vier en … veranker !
Geplaatst op juni 25, 2015
Door Ann Dobbeni

Enkele weken geleden kwam ik voor een vervolgworkshop bij het productiebedrijf waar we aan de slag zijn met het concept van ‘de 4 V’s van Verandercommunicatie‘ voor hun interne verandercommunicatie. Je moet je dan eerst aanmelden bij de portier. Op de deur van het portiersgebouw blonk een poster waar je als bezoeker niet langs kon kijken. Met daarop het logo (f-use-made!) met de 3 aandachtspijlers ‘veiligheid’, ‘operationele uitmuntendheid’ en ‘kwaliteit’  en enkele belangrijke speerpunten van hun veranderproject. Het deed me plezier om al bij de ingang een eerste concrete invulling van de eerste V, visualiseren op te merken. En ik besefte tegelijkertijd dat dit meteen ook een voorbeeld was van het vertellen van het veranderverhaal aan de bezoekers.

Bij het openen van de deur kreeg ik een volgende aangename verrassing: de vloerplaat zakte niet meer weg. Mijn melding van dat kleine euvel bij het vorige bezoek tijdens de bespreking van de pijler ‘veiligheid’, bleek al meteen door de HR-manager vertaald in actie.

Benieuwd hoe het bedrijf de resultaten van het eerste kwartaal heeft gevierd ? Met een traktatie voor 2 van de 4 afdelingen. Omdat zij na 3 maanden de beste resultaten konden voorleggen ifv de vertaling van het kwartaalthema in eigen KPI’s. Fier verteld door leidinggevenden  aan het management tijdens een afsluitende kwartaalmeeting.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe dit productiebedrijf doelgericht aan de slag is gegaan met de 4 V’s. Ik vertel er nog eentje rond visualiseren, omdat die  laagdrempelig is en toch impactvol. Het is geïnspireerd op de foto’s ‘voor’ en ‘na’ van make-overs, van dames in vrouwentijdschriften of van daken, interieurs, trappen in reclameblaadjes.
Tijdens de mystery-clean-controle van de CEO in de afgelopen maanden, werd een foto gemaakt van elke afdeling ‘op zijn mooist’. Die foto prijkt nu op een bord, exact op de plek waar hij werd getrokken, middenin diezelfde ruimte. Wie langsloopt ziet dus meteen de al of niet opgeruimde staat van vandaag. Een nuttige visuele trigger voor de mensen die er werken om alles opgeruimd en dus werkveilig te houden.

De 4 V’s van verandercommunicatie werken voor dit bedrijf. Ondertussen voegden we er een vijfde V aan toe:  verankeren.

Wanneer je immers bewust in een transformatieproject stapt (we prefereren sinds kort het woord ‘transformatie’ boven ‘veranderen’, zie de vorige reflectie ‘we veranderen veranderen‘) en hierover reflecteert, kom je onvermijdelijk uit op verbeterpunten die je best vasthoudt, verankert in je werking. Je kan dit borgen in richtlijnen, regels, werkpostfiches, procedures…  of je kan ervoor kiezen om taken, overlegmomenten of ruimtes te herontwerpen, opnieuw in te richten.  Ook dit is een voorbeeld van lerende communicatie: wat je tijdens het proces hebt geleerd vastpakken en er  conclusies en goeie werkpraktijken aan vastkoppelen.

Met interesse gelezen? Danku om te delen!

Geschreven door Ann Dobbeni

Geschreven door Ann Dobbeni

Creatieve verbinder bij f-use

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Met interesse gelezen?

Danku om te delen!