Select Page
Hoe bereik je trots bij medewerkers?
Geplaatst op mei 30, 2019
Door Ann Dobbeni

Tijdens een HR café van Marijke Van Hoorebeeck wisselden we met een 20-tal HR collega’s onze kennis en ervaringen uit rond het thema ‘Trots op je werkorganisatie’. Dit zijn onze gezamenlijke sprokkels.

Wat is trots?

Volgens het Algemeen Nederlands woordenboek zijn er 12 verschillende betekenissen van trots. De definitie die het dichtst aansluit bij de trots die we hier willen bespreken is:

“Bewondering en voldoening voelend wegens eigen verdienste, bezit of situatie, of die van iemand anders waarbij men zich betrokken voelt; fier”

Zich betrokken voelen bij de werkorganisatie is dus een voorwaarde voor trots op de werkorganisatie.

Wat is trots niet?

Een persoonlijkheidskenmerk.

Hoe zie je dat er trots is?

  • Als er weinig klachten zijn.
  • Wanneer er geen apathie is.
  • Wanneer medewerkers zich meer profileren. Trots zorgt immers voor meer motivatie.
  • Als medewerkers zich spontaan ontpoppen tot ambassadeur voor je employer branding.

Op dat woord ‘spontaan’ gingen we wat dieper in: organisaties verwachten vaak dat medewerkers zich spontaan als ambassadeur gedragen. Maar dat is niet zo evident. Niet iedereen is hier immers voor te bewegen. Is dat omdat er niet voldoende trots is? Of zit er iets anders in de weg? Zo getuigde een bedrijf hoe moeilijk het is om technische profielen zo ver te krijgen. Andere bedrijven met technische profielen bevestigden dat.

Tip van een collega: een platform dat je kan gebruiken om je employer branding via sociale media te ondersteunen is Social Seeder. Je collega-ambassadeurs krijgen een bericht wanneer er een nieuwe post of campagne klaar staat en kunnen die meteen verdelen in hun sociale netwerkkanalen.

Hoe bereik je trots bij de medewerkers?

“Je moet ernaar streven dat mensen tijdens het wachten bij de bakker vertellen dat ze in jouw organisatie werken.”

  • Als er betrokkenheid en verbondenheid is. Verbondenheid is meer dan betrokkenheid. Om verbondenheid te voelen moet er veiligheid zijn.
  • Door ervoor te zorgen dat mensen hun talenten en passies kunnen inzetten in het werk.
  • Trots en waarden gaan hand in hand.
    • Mensen zijn trots op hun werkorganisatie wanneer er een match is tussen de waarden van de organisatie en hun persoonlijke Het is niet nodig dat alle organisatiewaarden matchen met de persoonlijke waarden.
    • De waarden van de organisatie moeten doorleefde waarden zijn, dus meer dan mooie slogans en pictogrammen aan de muur.

Een aantal bedrijven gaan hier bewust mee aan de slag door workshops en/of het opnemen van die organisatiewaarden in de 1to1 meetings tussen medewerker en leidinggevende.

 Trots is dus gelinkt aan veiligheid en verbondenheid, persoonlijke talenten en passies en waarden en cultuur van de organisatie.

Wat doe je als je merkt dat de trots bij iemand zakt?

  • Benoem de persoonlijke talenten en de waarde daarvan voor de organisatie.
  • Bevraag waar die persoon vroeger wel trots op was en ga op zoek naar hoe je dat opnieuw kan installeren.

Hoe kun je trots voeden?

  • Het management moet steeds aangeven waar we mee bezig zijn en waar we als organisatie naartoe gaan.
  • Het directiecomité moet het voorbeeld geven, want cultuur begint aan de top.
  • De waarden bevragen en verdiepen met de medewerkers, tot op het niveau van gedragsindicatoren. Dat vraagt best wel tijd en investering maar je verdient dat dubbel en dik terug.
  • Waarden alleen aanpakken is niet genoeg, cultuur moet in alle nerven van de organisatie zitten.
  • Aandacht hebben voor de dagdagelijkse problemen van de medewerkers: workshops hierover organiseren en samen zoeken naar een aanpak.

 

Dit thema heeft me ondertussen in zijn greep. Ik ga dit verder onderzoeken. Met als basis een aantal wetenschappelijke artikels. Ken jij nog een goeie bron of wil je het vervolg op dit verhaal horen? Dan hoor ik dat heel graag!

 

Dit artikel kwam tot stand met de inbreng van Nabil Bazsaz, Hanne Daemen, Chantal Van Agtmael, Younnes Ibrahimi, Lore Vanden Broeck, Ilse Gauthier, Ellen Meeusen, Lieve Vander Linden, Jonas Vandendijk, Ann Vancauter en nog een 10-tal andere collega’s. Mijn hartelijke dank hiervoor.

 

Deel deze post met je vrienden

Geschreven door Ann Dobbeni

Geschreven door Ann Dobbeni

Creatieve verbinder bij f-use

4 Comments

  1. Jan Bruyère

    Interessant artikel Ann, wil ik zeker meer van horen

    Reply
    • Ann Dobbeni

      Komt in orde, Jan. Ik zet je op de ‘followers’-lijst.
      Mooie dag nog!
      Ann

      Reply
  2. Jamie Van den Bergh

    Dag Ann,
    Ik ben momenteel het boek TROTS! aan het lezen van Peter s’Jongers (Protime). Mogelijk kan dit boek je ook inspiratie geven.
    Ik blijf ook graag verder op de hoogte.

    Reply
    • Ann Dobbeni

      Dag Jamie.
      Dankjewel voor de boekentip! Ga ik zeker lezen. En ik zet je op de ‘followers-lijst’.
      Tot hoors!
      Ann

      Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Trotse en betrokken medewerkers - F-use - […] Wil je weten hoe je aan trots kan werken? Lees dan deze reflectie.  […]

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Met interesse gelezen?

Danku om te delen!